Test af den nye Kia Sportage

Jeg har i den sidste uges tid haft fornøjelsen af at prøvekøre den nyeste Kia Sportage fra den sydkoreanske bilproducent Kia, der tidligere har haft stor kommerciel succes med blandt andet den frække minibil Kia Rio. Kia Sportage tilhører ganske vist en helt anden størrelsesklasse, men udgangspunktet for at også denne model vil klare sig godt, ligger lige for.

Prisvindende design

Lad mig slå det fast med det samme: Kia Sportage er en stor bil. Den er høj, bred og lang, og det kunne være endt med et design-mæssigt faux pas af en klodset kæmpe-bil, men heldigvis er de mange centimeter proportioneret på en særdeles fordelagtig måde, og Kia Sportage fremstår alt andet end klodset. Den er robust, muskuløs og ganske enkelt imponerende i al dens magt og vælde. Det er overvejende sandsynligt, at Kia Sportage kommer til at fungere som transportmiddel for mangt en storfamilie, men det har ikke forhindret designerne i at appellere til fartglade offroad-entusiaster M/K med de flabede, synlige udstødningsrør og de nye forlygter i såkaldt ice cube-design. Designet på den nye Kia Sportage har da også formået at blive præmieret med Red Dot designprisen i bilkategorien 2016, og det er bestemt velfortjent. Også indvendigt begejstrer den nye Kia Sportage med lækre materialer, velplacerede knapper og ikke mindst trådløs mobiloplader.

Trækdygtig motor selv i den mindste variant

Den nye Kia Sportage fås med en lang række forskellige motorer, både benzin og diesel samt en 1,6 liters benzin-turbomotor med direkte indsprøjtning, 177 hk og 265 Nm mellem 1500 og 4500 omdrejninger i minuttet. Valget af motor bør komme an på temperament og kørestil, men sikkert er det, at hvis man vægter benzinøkonomi frem for hestekræfter, er det bedste valg enten den mindste benzin- eller dieselmotor. Dog er der ingen tvivl om at turbomotoren passer bedst til den nye 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Den nye Kia Sportage har gode chancer for at blive en ny favorit blandt campingfolket – den nye udgave må nemlig trække mellem 1400 og 2200 kg. afhængig af model og motor, og det giver pludselig campisterne et reelt alternativ i den begrænsede gruppe af biler, der kan klare tunge påhængsvogne.

Sikkerhed og garanti i absolut verdensklasse

Selvom den nye Kia Sportage af en eller anden grund ikke tilbydes med nødbremse som standardudstyr, skal sikkerhedsniveauet alligevel fremhæves. Det er efterhånden kutyme at Kia klarer sig godt i diverse sikkerhedstests, og heller ikke her skuffer Sportage. F.eks. fik den maksimale 5 ud af 5 point i Euro NCAP’s crashtest, og i en 100.000 kilometers udholdenhedstest udført af et tysk bilmagasin, leverede Kia Sportage en uhørt sjælden fejlfri præstation. Så når Kia lover 7 års fabriksgaranti op til 150.000 km, er det altså fordi de gæve sydkoreanere har noget at have det i.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *